Óvodások lepik el a múzeumot
2016.08.03
A múzeumba nemcsak a nagyokat, a még nagyobbakat, hanem a kicsiket is várjuk. Természetesen nekik elsősorban nem a kiállításokat mutatjuk be, hanem változatos programokkal szinte észrevétlenül vonjuk be őket egy különös és érdekes világba. Egy sikeres pályázattal most a sárvári óvodások háromszor is betérnek hozzánk.
Sárvár Város Önkormányzata sikeresen pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériumához, mely az idei évben kiemelten támogatja a települések kulturális örökségének megismertetését a fiatalok között. A Gyere velünk a múzeumba! cím már önmagában is jelzi, hogy közösségi élményről van szó, és nemcsak az ovisok, hanem a múzeum munkatársai is jól érzik magukat, miközben egy-egy témát is feldolgoznak. Ősszel hercegkisasszony vagy hercegfi helyébe képzelhetik magukat a gyerekek. Karácsony előtt miközben segítenek feldíszíteni a múzeum fenyőfáját, ráhangolódnak az év legszebb családi és vallási ünnepére. Végül március 15-ére készülve kis huszárként vagy ifjú forradalmárként kardot, pártát, csákót készítenek, miközben többek közt elénekeljük, hogy Aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére.
Hercegkisasszonyok és hercegfik
A program alapja a sárvári vár azon időszaka, amikor a várkastély a bajor királyi család, a Wittelsbachok birtokában volt. A királyi család hat gyermeke (négy hercegkisasszony és két kis herceg) töltött el több-kevesebb időt a vár falai között. Szerencsénkre múzeumunkban külön gyűjtemény és kiállítási egység őrzi emléküket. Több porcelán dísztárgy viseli magán a hercegkisasszonyok gondos ecsetvonásaiból kibontakozó mintákat, virágos motívumokat. E tárgyak és készítőik történetén keresztül kínálunk lehetőséget az óvodások számára, hogy belehelyezkedjenek a kastélyokban egykor élt hercegek és hercegnők mindennapjaiba. A régi hétköznapokat elevenítjük fel és vetjük össze saját tapasztalatainkkal. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy közösen dolgozzuk fel a témákat, ezért folyamatosan beszélgetünk és a válaszoknak megfelelően megyünk mindig tovább. Szeretnénk, hogy az ovisok felfigyeljenek arra, bizony régen is éltek gyerekek, akiket más tárgyak vettek ugyan körül (melyik is a jobb, a mai vagy a régi?), más illemszabályok és napirend szerint éltek, de mégis hasonló kérdések izgatták őket.
Karácsonyi díszek
Az adventi időszakban eddig is nagy sikerrel vontuk be városunk óvodásait a közös ünnepi készülődésbe. A múzeum karácsonyfájára készítettek a kicsik szebbnél-szebb díszeket, a kézműves tevékenység után pedig karácsonyi dalokkal, csoportoktól függően különböző drámapedagógiai játékokkal egészítettük ki a foglalkozásokat. A további óvodák bevonásával idén minden sárvári óvis ellátogat hozzánk. Nemcsak fát díszítünk, énekelünk, de angyalkákat is keresünk. A múzeum vasárnapi adventi gyertyagyújtására és programjára pedig talán szüleikkel jönnek vissza hozzánk ovis barátaink. Ha kedvük kerekedik, még fellépőként is üdvözölhetik a múzeum vendégeit.
Mérjük össze a bajuszunkat!
Március 15-éhez kapcsolódó programunk a gyerekeket a múzeum freskóin, festményein és egyéb műtárgyain felfedezhető bajuszkölteményeken keresztül kalauzolja végig az egyes kiállításokban, különös hangsúlyt fektetve a huszárkiállításunk anyagára. Miközben végigsétálunk a termeken, nemcsak a huszárok egyenruháit, fegyvereit, a nemzeti színeket fedezzük fel, hanem menetelünk, csendben, rendben, fegyelmezetten viselkedünk. Ha ez mégse sikerülne, semmi gond, a jókedv reméljük nem marad el. Ha marad időnk, a végén csákót vagy fakardot, sőt saját bajuszt is készítünk, de a lányok se érezzék, hogy kimaradnak a férfias játékokból, ők díszes pártát állíthatnak össze.
És mindezt nem önmagáért!
A programok során rendszeresen visszatérnek a foglalkozásokon résztvevő gyerekek a múzeumba. Bízunk abban, hogy így jobb eséllyel válnak majd a későbbiekben is a kulturális élet aktív részeseivé. Városunk kiemelt kulturális csomópontja a múzeum. Ha ehhez a térhez az élmények szintjén is jó rezgéseket sikerül párosítanunk, úgy érettebben, iskolásként már nem idegenkedve, sokkal inkább egy a tudásszerzésre irányuló természetessé vált igénnyel térhetnek vissza a gyerekek. Az iskolát elhagyva, felnőttként is nagyobb eséllyel vesznek részt kulturális eseményeken, a várban zajló programokon, akár saját gyermekeiket is bevonva a korábbi személyes emlékek hatására. Ezen kulturális szempontból előnyös körforgás elősegítésének kezdőpontjaként tekinthetünk az óvodások múzeumi integrációjára.
Tegyük hozzá, hogy a pályázat után sem állítjuk le programunkat, sőt szeretnénk azt az iskolák felé bővíteni. (tzb és kt)