Mindig gatyába rázzuk magunkat!

2016.05.24
Mindig szívesen olvasunk egy szervezet belső életéről, együtt örülünk vele, ha valami sikert ért. Ma már elképzelhetetlen, hogy a múzeumoknak ne legyen honlapjuk, ne legyen egy olyan fórum, ahol vendégeikhez szólnak. Az oldalak folyamatos frissítése is elengedhetetlen feladattá vált, melyet szinte minden nap el kell végezni.
Rendszeres időközönként hírt szoktunk adni arról, hogy egy-egy honlapunkat megújítottuk, nemcsak a tartalmakat bővítettük folyamatosan, hanem kinézetüket és felépítésüket is. Nem kevés weboldalról beszélünk. Városunk modernkori történetét több ezer fényképfelvétellel követi nyomon a Sárvár Anno. Ráadásul nem egyoldalú kapcsolatról van szó, ugyanis a weboldal vendégei nemcsak hozzászólhatnak az egyes felvételekhez, hanem saját fényképeiket, mondjuk úgy, emlékeiket is megoszthatják.
A Nádasdy huszárok és társezredeinek a történetét bemutató állandó kiállításunk is önálló honlappal rendelkezik. Már a kiállítás tervezésénél eldöntöttük, hogy amikor a tárlatot megnyitjuk, azon a napon már weboldala is működni fog. És így is lett. Emlékszem, miközben munkatársaim a termeken még az utolsó simításokat végezték, azaz portalanítottak, porszívóztak, addig informatikus munkatársunkkal közösen szövegeket csiszoltunk, fényképeket vágtunk. Két nappal korábban mindennel kész voltunk.
A kiállítás is
A huszárkiállításhoz csatlakozik egy gyűjtemény is, melynek első egysége 1983-ban került a sárvári múzeumba. A következő években nemcsak a tárgyak, hanem a dokumentumok száma is folyamatosan emelkedett. Mivel nem mindenki tud ellátogatni hozzánk, igaz, mi ezt szeretnénk, de kíváncsi az anyagunkra, nekik is segít a 2012 őszén elindított online adatbázisunk. Tudom, nagyképűségnek hat, de ha ellátogatnak erre az oldalra, olvasóink is meggyőződhetnek arról, hogy látogatóbarát honlapról van szó. Abból indultunk ki, hogy amikor mi ellátogatunk egy sok ezer tárgyat és dokumentumot bemutató oldalra, akkor fogalmunk sincs először, mit is találhatunk rajta. Elkezdünk keresőszavakat beírni, először egészen konkrét kifejezéseket, helységneveket, végül nagyon tág fogalmakat is. Sajnos, nagyon sokszor az volt a tapasztalatunk, hogy nem hozott eredményt a keresés, még akkor sem, ha tudtunk konkrét tárgyak meglétéről az adott adatbázisban. Mi ezt elneveztük üres keresésnek. Megoldást is találtunk a problémára, mégpedig az úgynevezett linkelést. Ez alatt azt értjük, hogy minden alapadat (megnevezés, készítés helye és ideje, személyek, események, stb.) mind kattintható linkként szerepel. A linkeket pedig kategóriák szerint csoportosítva az oldal vendégei tanulmányozhatják. Minden kattintás biztos találatot jelent. Hasonló módszerrel éltünk a Sárvár Anno oldalon is. Gyors és részletes keresés természetesen itt is van, a folyamatosan bővülő és pontosított leírásokban is keres.
Negyedik honlapunkat az első világháború centenáriuma alkalmából indítottuk el. Minden napra a múzeum gyűjteményében található képeslappal és egy aznapi esemény rövid összefoglalásával emlékezünk. Nem kérünk sok időt, minden nap csupán egy percet. Véleményem szerint a háborús egypercesek méltó megemlékezést jelentenek nagyszüleink, dédszüleink hatalmas áldozatára.
Mindig valahonnan elindulunk

A legelső honlapunk volt az az oldal, melyet most is olvas. Mondhatjuk azt is, a sárvári múzeum netes megjelenésének központja a nadasdymuzeum.hu weblap. Öt évvel ezelőtt indítottuk útjára. Tervezésénél alapvető szempont volt, hogy első pillantásra világossá váljon, hogy összetett oldalról van szó, hasonlóképpen a múzeumhoz, ahol vendégeket fogadnak, kiállításokat és programokat szerveznek, tárgyakat dolgoznak fel, restaurálnak, és még lehetne sorolni. Úgy döntöttünk, hogy ugyanez a változatosság jelenjen meg a weblapon is.
A sárvári vár tornya alatt minden látogatónk megtalálta és megtalálja ma is az őt érdeklő információt. A statisztikákat elemezve már korábban egyértelművé vált, hogy honlapunkat egyre többször táblagépeken és mobileszközökön keresik fel. Egy évvel ezelőtt emiatt mobiloptimalizáltuk a múzeum fő honlapját, majd egymásután többi oldalunkat is. Megjegyzem, a legnagyobb kihívást az adatbázisok használható optimalizálása jelentette. Csendben írom le, mert tudom, hogy nem szereti, hogy mindarról amiről itt szó van, nem szólhatnék, ha a múzeum külsős szakértője, azaz informatikusa nem lenne állandóan a toppon. Keresztes Katalin, nemcsak munkatársam, hanem barátom is évek óta türelemmel és hatalmas szakmai tudással nemcsak a legújabb trendeket mutatja meg nekünk, hanem annak megfelelően is alakítja a honlapot, illetve annak hátterét. Egy-egy weboldal ugyanis több mindenről szól, a tartalom mellett az elengedhetetlen informatikáról.
A tartalom létrehozása a múzeumosok feladata, ők írnak saját területük szerint ismeretterjesztő és tudományos írásokat, javítják az adatbázisokat, beszámolnak a programokról, új kiállításokról, azokra csábítják az érdeklődőket. Néhány múzeum ott követi el a hibát, hogy egyszeri alkalommal, legtöbb esetben pályázati támogatásból megrendeli a honlapját, melyhez kap egy feltöltő felületet, és ezután már csak a tartalomfejlesztésre összpontosítja figyelmét.
Ahogy Keresztes Katalin mondta azonban, az informatikában is el kell végezni az aprómunkát. Minden hónapban valamit alakítani kell a háttérben, hogy a weboldalunk megfelelően működjön, a keresők megtalálják, a közösségi médiák valóban kezelni tudják azt. A digitális világ folyamatosan változik. Ezért nemcsak a honlap létrehozásakor létkérdés a folyamatos egyeztetés, hanem a működtetés során is.
A gatya
Akik múlt heti blogbejegyzésünket olvasták, már látták, hogy a múzeum honlapja megváltozott. Kicsit színesebbek is lettünk, a betűtípus is megváltozott, sőt nagyobb is lett az eddiginél. Az oldal struktúrája is más lett. A főoldalon a kiállítások ajánlása került kiemelésre, ugyanis ha keresőből érkeznek hozzánk, nagyrészt a múzeum kiállításaira kíváncsiak, illetve a látogatás körülményeire. A többi csak ezután következik.
Természetesen jogos kérdés, hogy állandóan követni kell-e a trendeket. A választ hadd adjam meg gyakorlati szempontból, nem pedig elméleti megfontolásokat felvetve. Oldalaink látogatottsága már a mobiloptimalizáció után megnőtt. A huszár kiállítás honlapját eleve a trendeknek megfelelően készítettük, és a honlap látogatottsága és a múzeum vendégeinek a száma is növekedett.
Lehet a legmagasabb színvonalú informatikai háttérmunka, ha hiányzik előle a folyamatos, tervszerű és átgondolt tartalomfejlesztés. Nem árulok el titkot, ebben az évben tudatosan írok szinten minden héten blogbejegyzést. Egyrészt a magyar múzeumi életben ez hiányzik, és a múzeumok munkatársaitól kapott visszajelzések bizonyítják, hogy igény van egy olyan oldalra, mely a múzeumi világgal és az intézmény mindennapi életével is foglalkozik. Az elemzések alapján az is látszik, hogy közönségünk, vendégeink is szívesen olvassák ezeket az írásokat. És ezt mindenkinek köszönjük!