mégis más!
2018.07.05
Öt éve várjuk vendégeinket júliusban és augusztusban este 9 óráig. Minden évben hírt adunk erről. Joggal kérdezhetik, mit lehet még ezzel kapcsolatban mondani. Én is megkérdezem magamtól. Mit írjak még erről? Tartjuk hagyományainkat, várjuk vendégeinket.
Kész. Ennyi.
?
Mondhatnánk azt, hogy adjunk ki egy sajtóközleményt, jutassuk el a legtöbb helyre. Írjunk róla hírlevelet. Osszuk meg a közösségi oldalainkon. Természetesen egy jól mutató képpel. (Lásd mint a cikk elején.) Állítsuk át a google+ helyen, saját weboldalakon, facebookon a nyitvatartási adatokat. És készen is vagyunk.
Sajtóközlemény
Amit sajtó(rta) név alatt emlegetek. Száraz tények, rövid indoklás. Valahogy így:
A sárvári múzeum nyáron 21 óráig várja vendégeit
A Nádasdy Ferenc Múzeum júliusban és augusztusban keddtől vasárnapig 9 órától 21 óráig tart nyitva. Országos, sőt európai viszonylatban is egyedülálló a napi tizenkétórás nyitvatartás. Több múzeum egy-egy napon később zárja kapuit, de a sárvári az egyetlen, mely ezt a hét hat napján biztosítja.
A múzeum ezzel is szeretné elérni, hogy a turisták a napközbeni pihenés után, a város polgárai egy nehéz dolgos napot követően még ellátogassanak a múzeumba.
Magyarország egyetlen huszárkiállításának a népszerűsége továbbra is töretlen a vendégek között, de a szalonok világa, a díszterem mennyezeti és oldalsó freskói szintén kedvelt látnivalók. A torony falépcsőit évszázadok óta koptatják a pihenni vágyók.
A történeti üvegek közt láthatják azt a söröskupát, melyet Egressy Béninek, a Szózat megzenésítőjének adtak ajándékba rajongói. A Magyarországot ábrázoló térképek közül nem egy Sárvár megyének hívja a nyugat-dunántúli megyét. A sárváriak büszkén mutatják ezt ismerőseiknek, mondván városuk a világ közepe.
A bajor kiállítás porcelánjai és ezüst étkészletei a vár történetének egy olyan korszakát idézik, amikor a bajor királyi dinasztia tagjai, a Wittelsbachok éltek a reneszánsz hangulatú falak között.
A sárvári múzeum öt évvel ezelőtt döntött úgy, hogy nyaranta meghosszabbítja hagyományos nyitvatartartási idejét. Idén már a vár is hosszabb ideig nézhető meg. A múzeumlátogatás után érdemes még egy sétát tenni a hangulatos falak között. A vár 22 órakor zárja kapuit.
És ebben mi az érdekes?
Ha a sajtóközleményben leírjuk a tényeket, a szerkesztőség úgy ahogy van ma már arrébb teszi. Nincs benne semmi érdekes, ami miatt áttörnénk a figyelem magasan található ingerküszöbét. A helyi média munkatársain kívül nem számíthatunk különösebb aktivitásra.
Érdemes mégis elgondolkodni, mi lehet az, amivel elérjük, hogy nagyobb portálok is felfigyeljenek ránk. Egyszer bejön. Sokszor kell próbálkozni és akkor elér minket is a jóleső érzés.
Legyünk őszinték! A média szerkesztőségei nem a múzeumoktól várják a nagy híreket. De kisebb szenzációkkal mi is szolgálhatunk. Ilyen volt néhány évvel ezelőtt a Nádasdy-óra ajándékozása a múzeumnak. Vagy az elmúlt hetekben a soproni Macskakő Gyerekmúzeum törte át a küszöböt.
Nyitvatartással nincs sok esélyünk. A reményt mégse adjuk fel! Nem kell nagy dologra gondolnunk, ne ígérjük a királyi ékszereket, de ha találunk egy szempontot, könnyebb dolgunk van.
Mit lehet a sárvári múzeum esetén ilyet említeni, ami a mostani témánkkal, a meghosszabbított kéthavi nyitvatartással is kapcsolatos?
A legfontosabb az a tény, hogy Sárváron kívül más múzeum nem vállalkozik egy ilyen módosításra. Még a jól ismertek sem. Most erre építünk. Ez a horog, amit kivetünk.
Érdemes adatokkal készülni, ha megkeresnek minket. Telefonon többen felhívnak egy-egy sajtóközlemény után és interjút kérnek.
Most legyünk tisztában azzal, hogy nagyobb külföldi és magyar múzeumok, miként oldják meg a nyári menetrendet. Az internet világában ez nem nehéz feladat. A Google a barátunk. A British Museum 10 órától 17.30-ig, a berlini Állami Múzeumok különféle kiállításai 10 órától 18 óráig, illetve csütörtökönként két órával később zárnak. A Magyar Nemzeti Múzeum hasonlóképp, a csütörtöki hosszabbítástól eltekintve.
Másik tény, a másik horog a sajtóközleményünkben az egyediség hangsúlyozása. Állandó huszárkiállítás máshol nincs Magyarországon. A különleges kiállítási tárgyak említése szintén érdekes lehet, ami miatt felkelthetjük az érdeklődést.
Egressy Béni neve a műveltségünk része. Szerencsénk is van, a söröskupa, a sör a nyári élet szerves része.
Az egymás mellett sorakozó térképek látványos egységet képeznek. Megfigyeltük, hogy sokan megkeresik saját településüket. Áttanulmányozva az egyes térképlapokat, rájönnek, hogy a Balatont többször is rosszul ábrázolják. A Tihanyi-félszigetet több térkép szerkesztője is a déli oldalra helyezte. A Duna vonala is másképp kanyarodik, mint ahogy mi ismerjük.
Egy vár és egy királyi dinasztia együtt említése pedig sejteti, hogy itt valóban szép és látványos tárgyakat láthatnak. A múzeum egyes helyiségei kastélyhangulatot árasztanak berendezéseikkel. A szalonok világára utalás ilyen képeket vált ki.
Mindezek alkalmasak arra, hogy felkeltsük a szerkesztőségek figyelmét.
A horgok kivetve, meglátjuk, ki harap rá. Egy következő blogban elmondom, hogyan sikerült. Biztosra azonban egyáltalán nem mehetünk. Majd meglátjuk.
A tuti
A legbiztosabb eszköz, ami felett mi rendelkezünk az intézményi kommunikációnkkal kapcsolatban a saját honlapunk. Nem a facebook oldalunk, pedig az nagyon kell. Ha nem vagyunk rajta, hatalmas hátrányban vagyunk. A közösségi oldal azonban csupán egy csatorna, melyet bármikor bezárhatnak. Vagy úgy alakíthatnak, épp a személyes, nem intézményi felhasználóbarátság elérése miatt, hogy eltűnhetünk a hírfolyamból.
A saját honlapunk azonban úgy változik, ahogy mi szeretnénk. Ha éppen semmit nem változtatunk rajta, az is a mi döntésünk. Ha minden héten, minden nap feltöltünk valamit, az is tőlünk függ. Ahogy az is, miként néz ki, milyen stílusban írunk. A cikkeink hosszúak vagy nyúlfarknyiak, mind rajtunk múlik.
Amikor hírt adunk magunkról, mindig saját honlapjainkról tegyük ezt. Jó dolog szerepelni a sajtóban, de egy sokkal nagyobb lehetőség van a kezünkben. A nyomtatott média ma is fontos, de abba bekerülni pénz nélkül esetenként lehetséges csupán. Egy kampány pedig nem százezer forint. Nem is egymillió, ha komolyan vesszük.
A weboldal sem olcsó (ha komolyan vesszük), de a miénk, mi szerkesztjük, mi felelünk érte. Nem kell várni a szerkesztőre, levelezgetni vele, hogy ez meg ez maradjon ki, más fotót tegyenek be. És különben is, ezt én is meg tudtam volna írni. Miért fizettem érte?
Ki írjon? Mindenki. A múzeumban a kultúrát szerető, értelmiségi beállítottságú, olvasott emberek dolgoznak. Vegyük rá őket, hogy írjanak. Egy múzeumban dolgozik egy vagy két, gyűjteményért felelős szakember, egy közművelődési munkatárs, kedvező helyzetben egy restaurátor. Ha csak ők minden hónapban előállnak egy írással, az hetente egy megjelenést jelent már. A nyomtatott sajtóban, a többi netes oldalon írnak rólunk hetente egyszer? Havonta egyszer? Nem. A honlapunkon viszont mi igen. Ráadásul ellenőrzött és változatos tartalmat.
Ha arról akarunk hírt adni, hogy a sárvári múzeum júliusban és augusztusban keddtől vasárnapig 9-től 21 óráig várja vendégeit, írhatunk róla egy sajtóközleményt. De sokkal jobb, ha egy sajtóközlemény kapcsán írunk egy blogot, amiben azt fejtegetjük, milyen nehéz elérni az ingerküszöböt.
Mégis miről szólt ez a blog?
Az előzőekben valóban arról írtunk, hogy a nyomtatott és az online lapok, oldalak szerkesztőinek a figyelmét nehéz megragadni. Elmondtuk, mi milyen trükkökkel élünk, mikor szeretnénk megjelenni náluk. Mindeközben a múzeum kiállításait, különleges, izgalmas tereit, tárgyait hoztuk fel példaként.
Eljutottunk a következtetésig. Mai internetes világban a legjobb, ha honlapot üzemeltetünk. Itt változatos témában akkor jelenünk meg, amikor szeretnénk. Ha kell gyorsan tudunk reagálni egy-egy felmerülő kérdésre. Bemutathatjuk a múzeumban végzett munkát, írhatunk érdekes tárgyakról, új és régebbi kiállításokról. Egyszóval a magunk urai vagyunk.
Mégis ez a blog másról szólt. Nem arról, hogy legyen önálló honlapunk, mert az függetlenséget biztosít számunkra a hírpiacon. Nem is arról, hogyan írjunk sajtóközleményt. Ez a blog arról szólt, hogy a nyáron meghosszabbítottuk nyitvatartásunkat és miért jó eljönni hozzánk.
Megemlítettük, hogy nemcsak azért, mert este is nyitva vagyunk, hanem azért, mert sok különlegességet őrzünk. Szép és egyedi tárgyakat, a legmagyarabb fegyvernem emlékeit. A dísztermünk falait freskók borítják, a szalonjaink berendezve bútorokkal. A toronyba facsigalépcsőn lehet felmenni. Sőt régen egy királyokat is adó dinasztia élt itt. Egy esti séta hangulatos állomása vagyunk. Ez volt a fő üzenetünk.
Már csak az van hátra, hogy megkérjük valamire.