Keresés a weboldalon

Egy sárvári hír: A Titanic elsüllyedt

Egy sárvári hír: A Titanic elsüllyedt

2012.04.12

1912. április 14-én vasárnap körülbelül 11 óra 40 perckor egy tiszta, csillagos éjjel a hajó egy jéghegybe ütközött. Ezt olvashatjuk a Sárvári Járási Hírlap korabeli számában. Egy hónappal a tragédia után a városban mindenki pontosan tudta, mi történt. A sárvári újság beszámolójánál többet talán ma sem tudunk.

A vasárnaponként megjelenő Sárvári Járási Hírlap nemcsak a környék híreiről számolt be olvasóinak, közölt híreket az ország más részén történt eseményekről. Tárcái, vagy ahogy maga a Szerkesztőség fogalmaz lírikus versei minden olvasójának kínált újdonságot. Az 1912. május 19-én megjelent számában beszámolt Mikes János megyéspüspök Sárváron tett látogatásáról. Részletes beszámoló szól a Zala-Sopron-Vasmegyei vasút építésénak, akkor éppen botrányszagú helyzetéről. Közli, hogy az egyházasrádóci pap gyógykúrára indult, a szombathelyi tűzöltőünnep legfontosabb eseményeit, a hegyközségi húsmérés vita újabb állomását. Sok-sok hír, de a leghosszabb a második oldalon kezdődik és tart másfél oldalon át. A Titanic katasztrófájáról mindenki tudni akart. A távoli Amerikában élő honfitárs a new yorki The Sun írása alapján számol be a drámai fordulatoktól sem mentes katasztrófáról, a mentés körülményeiről. A hat hasábos cikkből teljes egészében közöljük a menekültek által kiadott közleményt. Érdekes olvasmány, hiszen talán ma sem tudunk igazán többet.

Egy sárvári hír: A Titanic elsüllyedt

Mi alulirott hajótörött utasai a Titanic hajónak, hogy minden tulzásba vitt szenzációs riportot megakadályozzunk, kötelességünknek tartjuk egy rövid leirását adni a velünk történt eseményeknek: Április 14-én vasárnap körülbelül 11 óra 40 perckor egy tiszta, csillagos éjjel a hajó egy jéghegybe ütközött, ami ugyan jelentett az őr (árbockosár) által a tiszti hídnak, de későn. Az összeütközés elkerülhetetlen volt. Hogy a kár megállapittassék és hogy az utasok és hajó megmentessék, a parancsnok által lépések tétettek. Későbben utasitás adatott a mentőövek fölcsatolására, mire a csónakik vizre bocsáttattak.
A hajónak teljes elmerülése hétfőn hajnalban 2 óra 20 perc táján történt. A szokásos „segitség” jelre a Marconi drótnélküli táviróval, ugyszintén tüzijátékokkal (rakéta) időközönként ismételtettek.
Szerencsére a drótnélküli távirójelzés a „Cunard Line” Karpathia hajója által fölfogatott, amely utját rögtön megváltoztatva, teljes gőzzel segitségére indult a körülbell 80 kilométer távolságban levő sülyedő hajónak. A helyszinére érkezett körülbelül 4 órakor, hétfőn hajnalban.
A Karpathián a tisztek és személyzet state-room-jaikat (hajói hálószoba) ruháikat és kényelmüket föladták a mi javunkra. A legnagyobb tisztelet és becsület nekik jóságukért!
Az angol iparhatósági engedély a Titanic-hajón összesen 3500 személynek szállitását engedte meg és ugyancsak azon az engedélyen 950 személynek elégséges mentő-csónakkal való fölszerelését követeli; a következő sorrendben: 14 nagy csónak, 2 kisebb és végre 4 összehajtható (szétbontható). Mentőövek könnyen hozzáférhető helyen s látszólag elégséges számban voltak a hajón.
Az utasok száma 330 az első, 320 a második és 750 a harmadik osztályon, összesen 1400. Tisztek és a személyzet 940, összesen a hajón voltak 2340.

Egy sárvári hír: A Titanic elsüllyedt

Megmentettek a Karpathia által: 110 első, 123 második osztályu utas, 4 tiszt, 39 matróz, 96 steward és 71 fütő, összesen 745, tehát csak 80 százaléka a mentőcsónakikban volt megmenthető személyeknek. A csónakikba még 200 beférhetett volna.
Kötelességünknek tartjuk a közönség figyelmét a mentőcsónakikkal elégtelenül felszerelt modern személyszállitó hajókra fölhivni és egyuttal ajánljuk, hogy rögtöni intézkedések tétessenek az emlitett hajókat kötelezni elégséges mennyiségü mentőcsónakikkal való fölszerelésére, hogy legalább is maximuma az utazó közönségnek a vizbefulástól megmenthető legyen.

A következő hiányok tapasztaltattak általunk a Titanicon: Elégtelen menyiségü mentőcsónak, gerendák, tutajok, a mentő eszközöknek a tiszti hidról parancsra, tapasztalatlan matrózok és stewardok alkalmazása, vagy esetleges vezénylete a csónakok vizrebocsátásának járatlan személyzetre való bizása, továbbá hiánya a reflektoroknak.
Az angol iparhatóság – elég meggondolatlanul – engedélyezi a mentőcsónakoknak teljes képességét (capacity) kihasználni. A Titanicon a mentőcsónak fedélzete 23 méter magasságban volt a víz szine felett, tehát azokba való beszállása az utasoknak még a vizrebocsátás előtt a fedélzeten kellett volna történni. Ez volt az oka, hogy a csónakoknak befogadó képességét (capacity) teljesen kihasználni nem tudták, mert a vizrebocsátás még igy is nagy nehézségekkel járt. A személyzet tapasztalatlanul dolgozott a tul komplikált (uj találmányu) vizrebocsátó darukkal.
Csónakok mindig utra készen fölszerelve kellenének lenni. Eleséggel, vizzel, lámpákkal, iránytüvel és gyujtófával. A mentésre szolgáló szerek kezelésére a személyzet oktatva legyen és a gyakorlatozás időközönkénti ismétlésével azokat eme fontos kötelességükben jártassá tenni okvetlenül szükséges.
A hajók haladásának gyorsasága törvényileg lenne szabályozandó, tekintetbe véve az időjárási (köd) és egyéb körülményeket (jéghegyek stb.) s igy csökkenteni az összeütközésekből származó emberélet és anyagi veszteségeket.
Végre mi tanácsoljuk, hogy egy nemzetközi gyülés hivassék össze – a fölsorolt hiányokat az utasszállitó hajókon törvény által pótoltatni és kivánjuk, hogy az Egyesült Államok – mely a legnagyobbik veszteséget szenvedte, – mint faktor szerepeljen az általunk advokát gyűlésen.


Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Egy megosztással munkánkat is segíted. Köszönjük!

Hírlevél

Ezért is küldünk hírlevelet jelenleg 15500 embernek.
Ha érdekel a történelem, a Nádasdyak élete, a huszárok vagy csak bepillantanál egy múzeum mindennapi életébe, érdemes egy kattintással feliratkozni hírlevelünkre.

Iratkozz fel most! »



Huszármúzeum

Mi vagyunk a huszárok!
Állandó kiállítás

Nádasdy-vár

Programok a várban

100 éve történt

Képeslapok az első világháborúból

Sárvár Anno

Sárvár története a képeinken

Huszárok a neten

A Nádasdy Ferenc Múzeum Huszárgyűjteménye

Kövessen minket!



A legfrissebb blogok

2022.03.10

Múzeumi imázsépítés. Kettő / Építőkövek

Blogsorozatunkban arra a kérdésre keressük a választ, vajon hogyan befolyás...

2022.02.17

Múzeumi imázsépítés. Egy / Általában

Lassan másfél évtizede beszélünk róla, nagyjából egy évtizede sokan má...

2022.01.20

A múzeum illúziója

A hírek új múzeumról írnak a fővárosban, ahová szívesen látogatnak el ...

2020.12.22

Még karácsonymúzeumok a világ minden tájáról

Folytatjuk blogbejegyzésünket a nagyvilág legérdekesebb karácsonyi múzeuma...

Szépkártya elfogadóhely

OTP, MKB, K&H