Keresés a weboldalon

Így ünnepelnek a múzeumok

Vidám vendégek a sárvári múzeumban 2017. március 15-én

2017.03.21

A 21. században a múzeumok számára elsődleges feladat, hogy helyt álljanak a virtuális tér kihívásai között, főleg ha a közönség megszólításáról van szó. Az ünnepnapok mindig különleges alkalmat jelentenek, hogy egy múzeum megmutassa magát az ünnepi rendezvényeken és az interneten egyaránt.

A Magyar Nemzeti Múzeum, a Savaria Múzeum és a Nádasdy Ferenc Múzeum különféle módokon szólítják meg online felületeiken olvasóikat, amihez releváns, informatív és érdekes szövegeket írnak. Megvizsgáltuk a három intézmény honlapján található írásos tartalmakat, melyek az ünnepi napok apropójából születtek. Az elemzés során az írásokat műfaji és stílusbeli szempontok alapján néztük.

A Magyar Nemzeti Múzeum honlapján alapvetően két műfajt alkalmaz, ezek a hír és a blog. Az Aktuális-Hírek, valamint a Programok rovatban közzétett szövegek között vannak a programajánlók, ezekben gyakran használnak kérdő mondatokat figyelemfelkeltés gyanánt, melyekre az olvasó nyilván a rendezvényen fog válaszokat kapni.

A Blog rovatban található bejegyzéseket szakmai munkáknak tekinthetjük, emellett a szerzők törekszenek a bennük közölt információkat közérthetővé tenni. Szóhasználatukat tekintve kerülik a szakszavak használatát, ennek ellenére választékosak az írások. A címekben izgalmas felütést használnak, például Ég a Nemzeti Múzeum! vagy Hűen kezelt ecsettel. A címekre jellemző kohéziót, a tartalom rövid ismertetését a főcím helyett az alcímek végzik el, bennük van a legtöbb konkrétum a feldolgozott témáról. Például A Kit szerettek ők? című blog alcíme Nők a ’48-as férfiak oldalán, melyből jobban kitalálható, hogy a szöveg az 1848-as forradalomban résztvevő férfiak hitveseiről szól. A főcím tehát egy elvontabb kérdés, ami felkelti az érdeklődést, míg az alcím hordozza a téma tartalmi összefoglalását.

Vendég a sárvári múzeumban a nemzeti ünnepen

Ugyanennek a blognak a végén, szerepel egy meghívás a témáról szóló rendezvényre, és ahol hivatkozással az esemény weboldalára irányítja az érdeklődőt. Jó példa arra, hogy egy történelmi témájú blogbejegyzésben is előfordulhatnak aktuális információk.

A Savaria Múzeum honlapja friss hírekkel nyit, ezen kívül ennek a múzeumnak is van blogja, Múzeumi Mozaik címmel. A programajánlók listaszerűek, tömörek, ilyen például a Huszártoborzó programajánlója. A figyelem megragadását célozzák az információ-morzsákat kiegészítő szövegek, melyek hangulatfestő szavakat és az ünnephez kapcsolódó történeti elbeszéléseket tartalmaznak, melyek néha ízelítőt nyújtanak az ajánlott rendezvényeken elhangzottakból. A címekben érvényesül a kohézió, tömören összefoglalják a szöveg lényegét, legyen az rendezvény vagy ünnepi üdvözlet a vendégek számára. 

A Nádasdy Múzeum külön honlapot üzemeltet a történelmi témájú írások publikálására, az intézmény hivatalos oldalán a bloggal és hírekkel, aktuális programokkal találkozhatunk. Címválasztás esetén a Nemzeti Múzeumhoz hasonlóan izgalmasok és a figyelem felhívását szolgálják, kohéziót tekintve tükrözik a tartalom hangvételét, könnyen ki lehet találni belőlük, miről van szó a cikkben.

Március 15-én a sárvári Nádasdy Ferenc Múzeumban

A Nádasdy Ferenc Múzeum online kommunikációjában a szövegek stílusa mindig igazodik az adott alkalomhoz. Ha a márciusi forradalomról van szó, az írás harsány, előfordulnak humoros fordulatok, példának okáért egy 2016-ban írt, március 15-i programajánlóban a családi belépő mint Huszárok pereputtyal szerepel. Abban az esetben, ha karácsony táján kikerül egy blog a témáról, akkor viszont komoly, megfontolt és ünnepélyes stílusú. A két ünnep közti nyitvatartást közlő egyik írás is terjedelmes, hosszú leírásokat tartalmaz a díszítésről és a múzeum belső tereiről. Mindezek a hangulatfestést szolgálják, a szövegek így hangolják rá a közönséget az ünnepre és a múzeumi programokra.

A múzeumok internetes oldalaira gyakran kerülnek ki ünnepi üdvözletek gyanánt képeslapok vagy különleges rendezvények esetében plakátszerű programleírások.

Az írásos tartalmak két legfőbb funkciót látnak, a tájékoztatást és az érdeklődés felkeltését, azaz rációt és az emóciót együttesen alkalmazzák. Mindkét feladatot az aktualitásokról szóló hírekkel és az általánosabb érvényű, érdekes blogokkal érik el. Az ünnepeken maguk a múzeumok is ráhangolódnak az alkalom hangulatára, legyen az forradalmi virtus, komoly ünnepélyesség vagy felhőtlen játékosság.


Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Egy megosztással munkánkat is segíted. Köszönjük!

Gergely Zsombor

kommunikációs gyakornok
A bejegyzés tartalmáért felelősséget nem vállalok, anyu nem engedi.

info@nadasdymuzeum.hu

Hírlevél

Ezért is küldünk hírlevelet jelenleg 2394 embernek.
Ha érdekel a történelem, a Nádasdyak élete, a huszárok vagy csak bepillantanál egy múzeum mindennapi életébe, érdemes egy kattintással feliratkozni hírlevelünkre.

Iratkozz fel most! »



Kövessen minket!



Huszármúzeum

Mi vagyunk a huszárok!
Állandó kiállítás

100 éve történt

Képeslapok az első világháborúból

Sárvár Anno

Sárvár története a képeinken

Huszárok a neten

A Nádasdy Ferenc Múzeum Huszárgyűjteménye

Iratkozzon fel most hírlevelünkre!

Miről szól a hírlevél?

A legfrissebb blogok

2017.06.09

Kezdőmondat nem kezdőknek. A muzeológus is ember

Nem tudunk elszakadni a munkánktól, bárhol is dolgozzunk. Egy apró részlet,...

2017.05.16

Babszemnyi vitéz vágta le a sokfejű sárkány fejét…

Pár évtizede többször beszélünk egyensúlyhiányról, trendekről, a társ...

2017.05.09

Tárlaton innen és túl

A tárlatvezető munkája minden kétséget kizáróan sarkalatos pontja a múze...

2017.05.02

Ott kezdődik, ahol lenyomjuk az ajtó kilincsét

Fontosnak tartjuk, hogy megismerjék munkatársainkat. Blogunk erre is kiváló ...

Szépkártya elfogadóhely

OTP, MKB, K&H