Keresés a weboldalon

Múzeum két dimenzióban

A Nádasdy Ferenc Múzeum plakátjai régen és ma

Múzeum két dimenzióban. A sárvári múzeum plakátjai

2017.02.21

Sosem lehet tudni biztosan, mi rejtőzik egy múzeum homályos zugaiban. Nemrégiben szemem elé került néhány régi plakát, melyek még az első kiállítások megnyitóit hirdetik. A leletek nemcsak történeti, de tipográfiai szempontból is érdekesek lehetnek. Milyen ma a múzeum arculata korábbi önmagához képest?

Egy múzeum életében kulcsfontosságú szerepet játszik a kommunikáció, a képesség, hogy meg tudja szólítani az embereket, sőt rávenni őket egy kiállítás megtekintésére. E cél elérésének hatékony eszköze a plakát, az egyik leggazdagabb múlttal rendelkező hirdetési eszköz. Blogbejegyzésemben néhány példával szemléltetve vizsgálom meg a múzeum történetének különböző idejéből származó plakátokat, és azt, hogy ezek milyen eszközökkel éltek régen és ma az intézmény népszerűsítésére.
A 19. század végére kialakult reklámgrafika legjelentősebb képviselői Jules Chéret, a műfaj európai atyja, és Toulouse Lautrec, aki művészi értéket adott az addig egyszerű hirdetéseknek szánt plakátoknak, akit ezért a szakma egyik legkiválóbb művelőjének tartanak. A nagy méretben, nagy mennyiségben nyomtatott fali hirdetmények már ekkortól kezdve sokak számára jelentették a városi-urbánus élet szimbólumát.

A plakát elsődleges feladata a figyelem megragadása és a közérthetőség, ezeket több módszerrel is képes teljesíteni, mint például a kompozíció, a színvilág és a szöveg. Egy szokványos plakáton általában a grafikák, illusztrációk a hangsúlyosabbak, mivel egy sajátos, megkülönböztethető kép mindig nagy előnyt jelent a hirdetőnek. A szöveg tömörsége, információs tartalma szolgálja az üzenet megértését, és megjegyezhetőségét. Általában a plakátszövegeket talp nélküli betűkkel írják, aminek következtében a szöveg olvasása nem folytonosan történik. Az olvasó szeme írásjelről-írásjelre halad, ilyen módszerekkel az átadott információ megértését segítik elő a befogadóban. A kiragasztás helye is befolyásolja a plakát tervezését, mivel egy forgalmasabb utcára általában harsány és látványos grafikák, míg belső terekben részletes információkkal ellátott betűplakátok kerülnek elhelyezésre.

Fontos megjegyezni, hogy minden plakát, minden reklám és hirdetés magában hordoz bizonyos szuggesztív elemeket, amivel a befogadó könnyedén társíthatja a hirdetett terméket vagy szolgáltatást. A „sulykolást” befolyásolják a színek, a formák összhangja, a logó megjegyezhetősége és a szlogen frappánssága. Mindazonáltal ezekkel az eszközökkel teljesíti be a plakát figyelemfelkeltő és tájékoztató funkcióját, de ezenkívül rendelkezhet művészeti értékkel is, mint azt Lautrec bizonyítja.

És akkor a múzeumról...

A sárvári múzeum Tinódi kiállításának plakátja 1957-ben

A Tinódi-kiállítást 1957-ben nyitották meg a vártorony alsó szintjén és első emeletén. A tárlatot két plakát is hirdette, mely közül az egyiket rögtön ötletes kompozícióval látták el. A hirdetés szövege kettő az egyben, két eseményt egyszerre hirdet egy plakáton, a Tinódi- és Méhészeti-kiállítást. Várjunk csak, a plakát gyakorlatilag négy az egyben, két kiállítást és annak megnyitóit is a közönség figyelmébe ajánlja. Ha a plakát a megnyitó után is kint maradt, továbbra is információval látta el a vendégeket, hisz magát a kiállításokat is hirdette. A plakát további érdekessége, hogy nem közli a múzeum címét, azaz mindenki pontosan tudta, hogy hol találja a múzeumot. A grafikai elemekről jegyezzük meg, hogy két színt használ, a kéket és a pirosat, utóbbival hangsúlyozza a legfontosabb adatokat, például a kiállítások témáit, valamint a megnyitón felszólalók neveit.

A másik plakát egy egyszerű képi elemet és a kiállítás címét hirdette. A sárga alapra nyomott szöveg középrezárt, nagybetűs. Csak a kiállítás címét és helyszínét adja meg, egyéb információt, például a nyitvatartást, meddig látható a tárlat nem közli. A szövegtörzs felett grafika látható Tinódi Sebestyénről.

Két plakát a Nádasdy Ferenc Múzeum gyűjteményéből

A fegyvertörténeti vándorkiállításról hírt adó, az 1960-as évek elejéről származó plakát sablonszerű, nagyméretű betűket és vékony szövegvonalakat tartalmaz, a kiemelt szöveg feltűnően nyújtott. Szárazon, tömören fejezi ki a mondanivalóját, nem törekszik a figyelemfelkeltésre, egyszerű tájékoztatásra használták. A vándorkiállítás a Nádasdy Múzeumból indult, több megyei településen megfordult, és lényegében festékkel töltötték ki az egyenplakát üres helyeit, ezzel aktualizálva a hirdetést. Évekig használható maradt a plakát, mivel nem jelölt konkrétumokat a helyre és időre vonatkoztatva.

Az ilyen informatív betűplakátok mára nagyrészt eltűntek, általában belső terekben helyezik el őket, valamint hasznos információforrások lehetnek a helyi eseményekről, ennek fő oka az, hogy az internettel bárki elérheti a legfontosabb adatokat, például a nyitvatartást, a programok pontos leírását. Más szóval nem szükséges minden felületen ugyanazokat az információkat ismételni.

Egy nagy ugrással...

A múzeum arculata legutóbb 2013-ban újult meg, amikor elkészült egy imázsfilm, illetve a ma is ismert plakátok és szórólapok. Elsőre talán a színvilág a legszembetűnőbb, ami minden felületen előkerül. A sárga logó és a kék háttér egységessé teszik a múzeum megjelenését. A mostani hivatalos plakát tartalmazza természetesen az intézmény nevét, szlogenjét és logóját. Érdekes, hogy a múzeum címét, hasonlóan az első plakátokhoz nem tünteti fel, hanem a honlap elérhetőségét adja meg. A cél, hogy felhívja magára a figyelmet, illetve alkalmazkodva a legújabb trendekhez már a netre irányítja az érdeklődőt, ahol minden szükséges információt el lehet érni a múzeummal kapcsolatban. A plakátnak van néhány olyan részlete, ami nagyobb figyelmet érdemel.

A sárvári múzeum plakátja 2013-ból

A múzeum 2013-tól használt logójában a Nádasdyak vadkacsája mögött, ami a családhoz fűződő kapcsolatot jelzi, a háttérben lévő szimbólum egyszerre tartalmazza az N, F és M betűket, együtt pedig a vártornyot formázzák meg. Ilyen a logó, ami könnyen megjegyezhető, de egyben  kifejezi az üzenet lényegét, és könnyen felismerhetővé teszi a múzeumot. A logó mellett a plakáton látható, csendéletszerű kompozíció azt hivatott szolgálni, hogy bemutassa, milyen változatosak a múzeum gyűjteményei és kiállításai. A képen a tárgyak jóval nagyobbak, mint maga a vár, ennek azaz üzenete: „A múzeum bővelkedik kincsekben, amiket Ön is megtekinthet.”

Megállapíthatjuk a múzeum plakátjai esetében, de ez a külföldi marketingre is elmondható, hogy elsőrendűen a szöveg kezelése változott meg az évtizedek alatt. Mára kevesebb és kisebb betűkkel dolgoznak, ezenkívül a középre zárt stílust hátrahagyva teret engedtek a formai és színi konstrukcióknak, a statikus plakátokat felváltották a mozgalmas kompozíciók.

A múzeum képi eszközeinek alapköve a vártorony és a várhíd, melyek minden lehetséges felületen megjelennek. Az egész város arculatához hozzátartozik a vár látképe, még a fürdő bejáratánál is látható egy kis, toronyszerű építmény. Az ikonikus torony és az egykori vizesárok hídja teszik egésszé a közönség számára Sárvár képét, melyben az egyik fő helyet a múzeum foglalja el. 


Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Egy megosztással munkánkat is segíted. Köszönjük!

Gergely Zsombor

kommunikációs gyakornok
A bejegyzés tartalmáért felelősséget nem vállalok, anyu nem engedi.

info@nadasdymuzeum.hu

Hírlevél

Ezért is küldünk hírlevelet jelenleg 2451 embernek.
Ha érdekel a történelem, a Nádasdyak élete, a huszárok vagy csak bepillantanál egy múzeum mindennapi életébe, érdemes egy kattintással feliratkozni hírlevelünkre.

Iratkozz fel most! »



Kövessen minket!



Huszármúzeum

Mi vagyunk a huszárok!
Állandó kiállítás

100 éve történt

Képeslapok az első világháborúból

Sárvár Anno

Sárvár története a képeinken

Huszárok a neten

A Nádasdy Ferenc Múzeum Huszárgyűjteménye

Iratkozzon fel most hírlevelünkre!

Miről szól a hírlevél?

A legfrissebb blogok

2017.07.26

A távol a közel

Ahhoz hogy valamire vigyázzunk, először szeretni kell. Ahhoz hogy elhiggyük,...

2017.06.09

Kezdőmondat nem kezdőknek. A muzeológus is ember

Nem tudunk elszakadni a munkánktól, bárhol is dolgozzunk. Egy apró részlet,...

2017.05.16

Babszemnyi vitéz vágta le a sokfejű sárkány fejét…

Pár évtizede többször beszélünk egyensúlyhiányról, trendekről, a társ...

2017.05.09

Tárlaton innen és túl

A tárlatvezető munkája minden kétséget kizáróan sarkalatos pontja a múze...

Szépkártya elfogadóhely

OTP, MKB, K&H