Keresés a weboldalon

Blog élőben. Múzeumok a világhálón

Múzeumi blog az internetes jelenlétről. A sárvári vár

2019.03.28

Előadásra készülök. Szentendrén egy képzésen a múzeumokról alkotott képről másfél órában. Arra a kérdésre keresem a választ, vajon mi mindentől függ, hogy szépet, jót gondoljanak a múzeumról vendégeink. Most egy rövid kitekintésre hívom Önt.

Egy előadás mindig izgalmas kihívás számomra. Szeretem, ha odafigyelnek rám és sikerül újat mondani, vagy az ismereteket egy kicsit átrendezhetem. A másfél óra épp elég arra, hogy olyan keretet adjunk egy témának, mely további gondolkodásra, tovább lépésre ösztönzi a hallgatóságot.

Természetes, hogy sok olyan állítás hangzik el ilyenkor, mely ismerősnek hat. Sőt nem lepődnék meg, ha többen azt mondanák, de legalább gondolnák: bizony, ezt én is tudom. Talán még hozzá is teszik, nemcsak tudom, hanem mi ezt is csináljuk otthon. Otthon a múzeumban.

Javaslom ezért, hogy nézzünk szét a nagyvilágban, hogy utána saját házunk, otthonunk, múzeumunk táján is végig futtassuk tekintetünket.

A következőkben írásban egyenes adásban közvetítem Önnek is, miként szörfözök a neten, hogy megnézzem, miként vannak jelen a múzeumok a világhálón. Azt ugyanis most nem fejtem ki, hogy miért fontos jelenlétünk a világhálón. Ma emellett már nem kell érvelni. Ugyanakkor nem mindegy, hogyan. Nézzük meg, miként is csinálják ezt máshol.

Franciaországba hívom most olvasóimat. Vizsgáljuk meg közösen, mit tartanak fontosnak közölni az ottani múzeumok magukról, illetve ezt milyen platformon, honlapon teszik. Játsszuk el azt a turistát, aki megtervezi a kulturális turizmus híveként az útját!

Öveket be!

Kedvelt francia város. E három keresőszóval indulok kutatni. Első találat egy blog, mely a 10 legkedveltebb franciaországi várost sorolja fel. Kattintás és a lista a következő: Párizs, Nizza, Marseille, Cannes, Lyon, Strasbourg, Antibes, Bordeaux, Bayeux, Chamonix.

Nem vagyok híve az olyan mondatoknak, hogy ki gondolta volna, meg ez természetes. Nem. Egyáltalán nem természetes, hogy ez a sorrend. Komoly munka, évtizedek és néha a szerencse is kell ahhoz, hogy egy-egy település felkerüljön a legkeresettebb látnivalók közé.

Engem most azonban más érdekel. Miként hívják fel magukra a figyelmet e városok múzeumai?

A keresőszavak: Párizs, múzeumok. Egyből egy francia oldal magyar nyelvű változatára bukkanhatunk, ahol tájékoztatnak minket arról, hogy a főváros múzeumainak egy része egész évben, vagy megadott hónapokban ingyenesen látogathatók. Sőt az állami múzeumok és műemlékek a 26 év alatti korosztályt belépőjegy vásárlása nélkül várják.

Témánknál, a múzeumokról kialakított pozitív képnél maradva, ne feledjük, a nyitvatartás is üzenet. A sárvári múzeum nyáron, júliusban és augusztusban reggel 9 órától este 9 óráig várja vendégeit. Keddtől vasárnapig napi 12 órán át. Ezzel egy olyan üzenetet közvetítünk, miszerint nekünk fontos a vendég, aki nagy melegben nem feltétlenül vállalkozik arra, hogy elnéz hozzánk. Az esti vacsora után, egy kellemes séta részeként viszont igen. A meghosszabbított nyitvatartással ugyanis azt üzenjük: Várjuk Önt! Hasonló a helyzet a hétvégékkel és az ünnepnapokkal is.

Térjünk vissza Párizsba! A szóban forgó oldalon következik egy lista a fővárosi múzeumokról. A lista felsorolásának egyes sorai linkként működnek, átugorhatunk velük az adott intézmény honlapjára. Utóbbiak már francia nyelven állnak a rendelkezésünkre. Választhatunk angolt is, de találkoztam spanyol nyelvű változattal is. Érdekes, hogy a német ritka. Egyes múzeumoknál a japán nyelvű tájékozódási lehetőség jelzi, honnan érkezik sok látogató.

Nézzük a Compiègne-i kastély honlapját, mégis a sárvári múzeumnak is egy várkastély ad helyet. Meglepetésként ért, hogy épp egy olyan oldalt sikerült kiválasztani, ahol nincs sem angol, sem más nyelvű fordítás.

A weboldal mobiloptimalizált. A kezdőlapon futóképek, két fotó, egy külső és egy belső felvétel. A fotók egyben linként is szolgálnak. Az egyik egy közös jegyet ajánl, a másikon pedig programokat ismerhetünk meg. Itt tárlatvezetéseket ajánlanak adott napokra.

A kezdőoldalon blokkokban a nyitvatartásról, a programokról, a kiállításokról olvashatunk. Jó ötletnek tartom, hogy a címek előtt piktogramokat láthatunk, melyek alapján a célközönség egyből tudja, őket érdeklő programot kínálnak. Jelenleg két családi programot is ajánlanak. Az egyik rejtvényfejtés 3-tól 15 éves korig Hajsza a kincs után címmel. A másik egy ismétlődő találkozóra hívja fel a figyelmet. Minden hónap első vasárnapján várja kaland a családokat.

Múzeumi blog az internetes jelenlétről. A sárvári vár tornya a híd nyugati oldaláról

A sárvári múzeum, illetve a vár oldalain mi elég részletesen szólunk az egyes programokról. Elmondjuk konkrétan, mit kínálunk. A Compiègne-i kastély ezzel nem sokat vesződik. Egy-egy mondatnál többet nem mond.

A másik különbség hozzánk képest, hogy mi igyekszünk egy-egy beszámolóval utólag még egyszer hírt adni. Hogyan sikerült a rendezvényünk? Milyen volt a hangulat? Kincskeresésnél mit mondtak a vendégeink, vajon könnyűnek vagy épp nehéznek érezték a kérdéseket.

Saját tapasztalat, ha különféle kommunikációs csatornák közül a közösségi médiát is használjuk, a hírekre, az eseményekről szóló beszámolókra nagyobb a kattintási arány, mint a programajánlóra.

A francia kastély honlapja egy nagy ajánlat, programokról, kiállításokról, illetve néhány érdekes tárgyról. Nekem hiányoztak a történetek, amit mi nyújtunk például a Tárgyközeli menü alatt, de híreket és eseményekről, programokról is szívesen olvastam volna beszámolókat.

Természetesen ez nem kritika. Mi másképp csináljuk. Abból az alapelvből indulunk ki, hogy amiről nem írunk, az igazán nincs. Tegyük fel, komoly siker a francia kastélyban a kincskeresés, de erről nem számolnak be. Így ezt csupán feltételezzük, és ezernél is több kilométer távolságban ennek nincs is tétje. Azonban a környékbeliek, a turisták számtalan lehetőség közül választhatnak. Miért választanák épp ezt a programot, ha nem tudnak meg róla többet, mint két mondat? Ha nem adunk hírt, a lehetőségét vesszük el, hogy ránk találjanak a kínálatok tengerében.

Minden egyes ajánló, beszámoló, rövid értékelés plusz egy csepp az információs tengerben. Éljünk vele! Tegyük bele a munkát! Ahogy dolgoztunk a programon, illetve azon, hogy tudjanak róla, ne dőljünk hátra, amikor ráfordítottuk a kulcsot a zárban. Adjunk még egy hírt!

Tartozunk ezzel magunknak, munkatársainknak, a közreműködőknek és a vendégeinknek. Utóbbiak biztosan örömmel olvasnak arról a rendezvényről, melyen részt vettek. És adtunk egy lehetőséget nekik is, hogy meg tudják mutatni másoknak is: Nézzétek, mi itt voltunk!

Nem beszélgetések során csupán, hanem a közösségi médiaoldalakon egy megosztással például. Ha nincs hír, nincs mit megosztani. Ez erről is szól. A pozitív, a megnyerő kép kialakításának eszközei közé tartozik a beszámoló.

Nem a fenntartónak (ennek meg van a módja), nem a médiának (ő ezt megteszi), hanem a közönségünknek, akiket meg szeretnénk nyerni és meg szeretnénk tartani.

Kapcsolódik:


Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Egy megosztással munkánkat is segíted. Köszönjük!

Takács Zoltán Bálint

múzeumigazgató, történész, turkológus
A múzeumot a tárgyak alkotják, de emberek hozzák létre.

takacs.zoltan@nadasdymuzeum.hu

Hírlevél

Ezért is küldünk hírlevelet jelenleg 4421 embernek.
Ha érdekel a történelem, a Nádasdyak élete, a huszárok vagy csak bepillantanál egy múzeum mindennapi életébe, érdemes egy kattintással feliratkozni hírlevelünkre.

Iratkozz fel most! »



Huszármúzeum

Mi vagyunk a huszárok!
Állandó kiállítás

Nádasdy-vár

Programok a várban

100 éve történt

Képeslapok az első világháborúból

Sárvár Anno

Sárvár története a képeinken

Huszárok a neten

A Nádasdy Ferenc Múzeum Huszárgyűjteménye

Kövessen minket!



A legfrissebb blogok

2020.07.09

Két és fél hét. És mi lesz tíz év múlva?

Újra nyitottunk, a valóság pedig ránk szakadt. És mi ezt nagyon szeretjük....

2020.05.22

Huszár volt az apukám! Lehetőségek a múzeumban

A 90-es években volt egy sorozat a tévében, ami igen erős hatással volt rá...

2020.05.08

Hegyekben áll. Feljegyzések szőnyegperspektívából

Számolós blog következik. Részben távmunkában, de remélve, hogy hamarosan...

2020.04.24

Ötödik, hatodik hete. Jegyzetek a fotelból

Már kívülről fújjuk az otthoni munka, a távmunka, a home office, előnyeit...

Szépkártya elfogadóhely

OTP, MKB, K&H